Hamarløpet: Mila på 34 minutter!

Forrige pers på mila var 36:20

Jeg har sjelden vært så glad som i dag. Endelig klarte jeg å løpe mila på under 35 minutter!

En forferdelig oppvarming

Akkurat som på Ilsengløpet var beina veldig dårlige på oppvarming. I dag var jeg i tillegg så slapp at jeg etter hvert ikke orket å løpe mer på oppvarming. Jeg sa til meg selv at “Nå orker jeg ikke løpe mer”, og lo godt for meg selv, da jeg visste at jeg hadde 10 km i høy hastighet foran meg.

Delvis kan dette skyldes allergier og delvis at jeg varmer opp med litt for mye klær.

En god start på løpet

Det er også en tradisjon i år at ting funker ganske bra bare startskuddet går. Ut fra start tok jeg det med ro, slik jeg pleier å gjøre på løp. Jeg lå da på 20. plass.

Den første kilometeren gikk unna på 3:17, litt raskere enn jeg hadde planlagt. Så jeg må vel si at de andre løperne startet i overkant hardt, noe mange av dem også fikk merke mot slutten.

Siden det var en del vind, passet jeg på å løpe i en liten gruppe, og det funket veldig fint.

Da det var igjen 2 km, så jeg på klokka at jeg hadde 7 minutter og 10 sekunder på meg til å fullføre på 35 minutter. Så da skjønte jeg at det gikk veien!

Jeg hadde nemlig et håp om å løpe under 35, selv om jeg ikke regnet med å klare det.

De siste 2 kilometerne fikk jeg også litt allergiastma – det kan fort skje når jeg har pustet hardt en stund. Men jeg klarte likevel å holde bra fart på de siste 2 kilometerne – 3:20 fart.

Den vanlige spurten hadde jeg ikke inne, delvis på grunn av at pusten var såpass dårlig. Men det gjorde ingenting – mitt hovedfokus var å få en god sluttid under 35 minutter!

Storfornøyd med resultatet

Det hender seg både titt og ofte at jeg er strålende fornøyd med meg selv. Men jeg tror det har gått mange år siden jeg var så godt fornøyd som da jeg kom i mål på tiden 34:31 på Hamarløpet i år.

Dette er det nok vanskelig å forstå for folk som ikke trener og setter seg klare målsetninger innen idrett. Men jeg har virkelig trent for å klare å forbedre tiden min såpass mye!

Og når man har lagt inn så mye arbeid, så blir man desto mer fornøyd! Forresten kom jeg på 5.-plass i løpet, bare 6 sekunder fra pallen.

Jeg ble også overrasket av folk som stod og heiet på meg i løypa og ropte navnet mitt. I det hele tatt var det et stort engasjement både i og utenfor løypa i dag.

Høyt nivå blant herrene

Nivået på herresiden var rett og slett imponerende. Det var 51 menn som løp på under 40 minutter. Til sammenligning var det bare 2 kvinner som klarte det samme.

Jeg som er en mosjonist i god form kom i mål nesten 3 minutter før damevinneren, og 5:28 før nest beste kvinne. Det sier noe om at nivået på damesiden var lavt.

Et viktig moment er at kvinnevinneren ikke var fra Hamar. Forklaringen på det lave nivået blant kvinnene må være at Hamar-kvinner er late, udisiplinerte og mangler standarder. Man aner konturene av at det går an å bli for jordnær!

Barneløp

Nytt av året var et barneløp hvor barna kunne velge mellom å løpe 400 meter eller 1 km.

Startskuddet for den første pulja med barn gikk, og jeg stod og ventet i ett minutt, og lurte på hvor de ble av. Da så jeg noen 2- og 3-åringer som så vidt rakk over fortauskanten som kom løpende. Det er noe av det kuleste jeg har sett!

Ei jente som lå helt i teten, begynte å løpe i feil retning – slik som på Monty Python. Hun hadde nemlig løpt fra mora si, og ønsket å holde mora si i hånda!

For en glede barna viser på slike løp! Det er virkelig inspirerende å se.

Hva blir neste målsetning?

Nå som jeg har klart å løpe mila på under 35 minutter, så blir det naturlig å prøve å løpe på 33-tallet på et milløp. Så da må vel det bli målsetningen på Norgesløpet den 5. oktober.

I tillegg skal jeg prøve å løpe 5 km på Børstad på 15-tallet.

Så jeg har mye å trene mot! 🙂

Ilsengløpet 2019

Ilsengløpet er et 10 km terrengløp ved Hamar. Løpet går på Ilsengstiene, som nylig ble kåret til Norges beste turstier.

Ilsengstiene er kåret til Norges beste turrute

Kondis-rapporten sier at det var dårlig vær, men det er å overdrive. Det var kjølig, men egentlig ganske fine løpsforhold. Været slo om litt like etter målgang, men da var jeg jo allerede i mål.

Jeg synes at Ilsengløpet er et kjempeflott løp. Underlaget er variert og skånsomt å løpe på og består for det meste av jordstier. Løypa er ganske “tung” sammenlignet med en 10 km på asfalt. Traseen har en lang nedoverbakke i starten og en slak motbakke mot slutten, og underveis er det noen små bakker som må forseres.

Med en så flott løype er det rart at løpet ikke har flere deltakere.

Startskudd for sesongen

Ilsengløpet var som vanlig sesongens første løp for meg.

Taktikken min pleier å være å ta det litt med ro fra start og heller ha litt ekstra krefter igjen på slutten. Forberedelsene var ikke optimale, og beina kjentes ikke bra ut på oppvarming. Men da startskuddet gikk, fungerte det overraskende bra!

Løypa var i år ca 300 meter lenger enn tidligere på grunn av veiarbeid. Likevvel klarte jeg å perse med over ett minutt. Så da gir jeg meg selv godkjent på årets første løp. Når det er sagt, gjorde det seg nok også gjeldende at løypa var fastere enn normalt.

Ut fra start lå jeg som vanlig litt bak i feltet, men jeg løp meg opp noen plasser i løpet av den første kilometeren. Og så plukket jeg et par plasser til før løpet var halvløpt. Halvveis var jeg på 4.-plass.

På de siste 400 meterne spurtet jeg inn til 3.-plass. Faktisk kom jeg farlig nær 2.-plassen også, men det hadde jeg ikke forventet.

I følge resultatlista var jeg bare to sekunder bak Magnus Rognstad Neby på andreplass. Han er en såpass sterk løper som kom på 4.-plass i Hamarløpet i fjor med 34:59 at jeg er veldig godt fornøyd med å komme i mål omtrent likt med han. Det viser at jeg har tatt et lite steg siden i fjor.

Ola Korbøl tok en komfortabel seier med 40 sekunders margin.

Min forrige pers i Ilsengløpet var på 39:59 fra 2017. Den nye persen er på 38:55. Så da får jeg komme tilbake til neste år og prøve å krype ned på 37-tallet!

En god start på løpssesongen.

Årets sesong

Jeg prøver nå å forbedre meg signifikant fra år til år. For å klare det trener jeg en del flere timer enn før. Det blir ganske mye rolig trening mellom hardere økter, fordi jeg prioriterer skadeforebygging over alt annet.

Målsetningen for i år er å prøve å komme ned på 15-tallet på 5 km, samt å komme under 35 minutter på mila. Jeg tenker å delta på Norgesløpet den 5. oktober. Så om jeg ikke kommer under 35 minutter på Hamarløpet den 25. mai, så håper jeg å klare det i en raskere løype til høsten!

Andre viktige løp for meg i år er Oslos bratteste og Skåla Opp. På Skåla Opp er jeg ganske hissig på å komme under en og en halv time, for det har jeg aldri klart tidligere. Får bare håpe at det blir målgang på toppen i år!

Einar har familierekorden på Skåla Opp med 1:27, men den har stått i litt for mange år nå!

Ellers er jeg ganske bestemt på å komme under 20 minutter på Rognstadkollen Opp, etter at jeg løp på nøyaktig 20 minutter i fjor! I år har løpet 20-års jubileum, så da passer det fint å komme med i den eksklusive 20-minuttersklubben.

Enn så lenge er jeg nok eneste medlem i klubben for de som har løpt Rognstadkollen Opp på nøyaktig 20 minutter. 🙂