Tronfjell – Alvdals sykkelutfordring

I går var det traseen for terrengrittet Solan Gundersens Styrkeprøve som stod for tur. Bakken opp til Tronfjellet er 11,3 km lang og har 1160 høydemeter, noe som gir en gjennomsnittlig stigningsprosent på 10,3.

Altså er Tronfjell omtrent like bratt som Juvasshytta, men Tronfjell er 2 km kortere og går på grusvei med en god del løse steiner/pukk. De bratteste partiene er på rundt 25 % – heftige greier.

Jeg testa traseen før Einar skulle sykle, og kunne ikke si annet enn at jeg ikke kunne “anbefale” noen å sykle opp der. Jeg krabbet opp på en tid på god avstand til “timesklubben” som de opererer med på selve rittet. Einar derimot var bare 3 minutter over timen – det var imponerende kjørt. Han syklet 10 minutter raskere enn meg.

Se Solan Gunderens styrkeprøve på Strava.

Å sykle opp Tronfjellet er omtrent like hardt som å sykle til Juvasshytta. Jeg gleder meg til neste gang jeg skal sykle Tronfjell – det frister absolutt til gjentakelse.

Opp mot toppen ble jeg heiet frem av en familie fra Ottestad, som hadde funnet veien til fots fra Tronsvangen. De anbefalte turstien, så den skal jeg nok prøve en gang senere. 🙂

Utsikten fra toppen av Tronfjell var formidabel – en virkelig luftig opplevelse. Man har fin utsikt til Rondane:

Her er en bildeserie fra gårsdagens sykkel-topptur:

4 tanker om “Tronfjell – Alvdals sykkelutfordring

  1. Tilbaketråkk: Sykkelopptur til Juvasshytta | Anders Johansen

  2. prøvde Alvdal -Tronfjellet i fjor 2014. Fenomenalt vær men måtte rett og slett gi opp i svingen før stigningen til flata. Hadde rett og slett ikke nok krefter. Blir ikke siste gang jeg prøver . Ble veldig mye stigning opp til bommen og etter det var det bare viljesykling. Tok en nederlagsvideo som skal hjelpe meg opp neste gang….

    • Hei Tormod – da kommer du nok til å slite. Har ikke vært på Tronfjell de siste årene, men det som gjelder der er nok fortsatt terrengdekk med lite lufttrykk. 28 mm landeveisdekk… altså tynne dekk uten mønster… høres ut som ekstremsport opp der. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *