Spiterstulen – Galdhøpiggen

På søndag benyttet vi anledningen til å oppleve Jotunheimen på vei hjem igjen fra Skåla Opp. Vi overnattet på Spiterstulen 1100 moh, og gikk de 6 kilometerne opp til Galdhøpiggen 2469 moh.

Så vidt jeg vet gikk vi over Svellnose 2272 moh og Keilhaus topp 2355 moh. 🙂 Det var mye vind på toppen med regn og sludd som pisket i ansiktet og øynene. Tidvis dårlig sikt gjorde at vi flere ganger måtte lete litt for å finne igjen stien.

Først til topps

Vi startet før kl 8, og i følge betjeningen på hytta på Galdhøpiggen var vi de første på toppen den dagen. Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe ei t-trøye der, men de hadde ingen kortterminal på hytta.

De andre turgåerne fra Spiterstulen hadde reist hjem eller snudd. Vi fikk imidlertid opplyst at dagen før hadde det kommet 300 personer fra Spiterstulen, og 700 fra Juvasshytta. Da hadde det vært strålende vær.

Alltid beredt!

Mens de fleste går med fjellsko og stor sekk på slike fjellturer, hadde vi små sekker og terrengsko. Med lettere utstyr kunne vi bevege oss fort ved behov, og komme oss raskt i ly. Det jeg savnet mest var et visir.

Moonwalk på vei ned igjen

Siden jeg hadde løpt Skåla Opp dagen før, ble jeg ekstra stiv i knærne på nedstigningen. Jeg ble derfor observert mens jeg kjørte “moonwalk” baklengs nedover mot Spiterstulen.

Totalt brukte vi ca. 6 timer på turen med en del pauser og sakte gåing ned igjen.

Bilder

Her er noen bilder fra turen. Det var isbreer på begge sider på vei bortover på fjellkammen til Galdhøpiggen.