Trollstigrittet 2013: Natur og sport i skjønn forening

På lørdag deltok jeg for første gang på Trollstigrittet. Dette er et motbakkeritt som starter i Åndalsnes og har målgang på toppen av Trollstigen. Rittet byr på serpentinsvinger, fossefall og nærmere 10% stigning de siste 9 kilometerne. Er man heldig kan man også se troll langs traseen!

Trollstigrittet var første ritt for Einar på 20 år. Han deltok med sin DBS Professionale fra tidlig på 90-tallet. Sykkelen har ei stålramme som veier nærmere 3 kilo mer enn min karbonramme. Siden vi ellers er i omtrent samme motbakkeform på sykkel, ble rittet en test på hva sykkelen har å si i et motbakkeritt.

Våt oppvarming

Selvsagt måtte det regne, og vi var gjennomvåte etter oppvarmingen. Vi bestemte oss for å kjøre såpass kontrollert at vi kunne nyte naturen underveis også. Regnvær og 10 grader er uansett ingen fordel for oss.

Jeg og Einar stod passe langt fremme i feltet ved start. Det ble kjørt med ledebil de første 2,5 kilometerne frem til Åndalsnes camping. Derfra gikk det i passe tempo bortover de småkuperte kilometerne til stigningen.

Det ble kjørt kontrollert på flatene, og man lot noen få ryttere gå i brudd. Jeg var redd for at det skulle bli et urolig felt siden rittet er så kort og det gjelder å posisjonere seg før motbakken. Men det hele gikk altså ryddig for seg.

Feltet tok hele veibredden, og måtte tidvis samle seg i høyre felt når det kom motgående trafikk. I selve Trollstigen var det stengt for motgående trafikk.

Norges beste ritt for mosjonister?

Her kan mosjonister som er i middels god/dårlig form henge med inn i bakken, og kjøre den siste spektakulære stigningen i eget tempo. Har man sett på Tour de France og ønsker å prøve noe lignende selv, så er dette i høyeste grad Tour de France i miniatyr:

  • Feltkjøring i flatt og kupert terreng
  • Sykling i flott natur
  • Bratte motbakker med serpentinsvinger

I tillegg kan man altså være så heldig å se troll langs løypa:

Trollfareskilt i Trollstigen

 

Høyt motbakkenivå

Deltakerne visste akkurat hva rittet gikk ut på, og mestret fjellstigningen og serpentinene perfekt. Det var tydelig at de hadde deltatt på rittet før eller i det minste var godt vant med motbakkesykling og serpentiner.

På Nibberittet i fjor syntes jeg at folk satt og “sov” mer på sykkelen og ikke mestret serpentinene spesielt godt. Men her på Trollstigrittet var motbakkenivået høyere. Her var det ingen yttersvinger å spore, og stort sett alle jeg så holdt helt opp til mål.

Full trøkk inn i bakken

Da feltet kom inn i motbakken holdt jeg meg fremme, og lå vel på ca. 11.-plass. I følge Einar ble jeg borte allerede i den første bakken. Ca. 30 ryttere fosset forbi han med en gang.

Jeg hadde ikke planer om å henge med de beste helt inn. Da jeg merket at tempoet ble litt vanskelig å opprettholde, sakket jeg litt som planlagt. Tanken var å roe ned litt i forbindelse med den aller bratteste delen, og aksellerere på de litt slakere partiene som fulgte.

Dog viste det seg at vinden bremset farten der hvor det var slakere, og dermed ble hele stigninen omtrent lik.

2 minutter skilte oss

Jeg fikk da sett litt på naturen på vei oppover, men ble litt distrahert av noen ryttere foran meg som jeg håpte å ta igjen mot slutten. Den gang ei… jeg klarte i hvert fall å holde unna for de som kom bak.

Jeg klokket inn 3 minutter bak vinneren og 2 minutter foran Einar. Det var omtrent som forventet. På trening har det vært omtrent 10% forskjell på syklene i bratt motbakke, før Einar byttet fra Mavic Aksium til Fulcrum Racing Zero hjulsett.

Det skiller altså en god del mellom en moderne og en utdatert sykkel. Dette skyldes at karbonramma er lettere og mer vridningsstiv. På flatmarkssykling er det mye mindre forskjell.

Totalt kom jeg på 23. plass og Einar på 46. plass av de 145 deltakerne på årets ritt. I aldersklassa kom jeg på 6.-plass og Einar på 11. plass av 40 ryttere.

Etter målgang på Trollstigrittet

Syklene var ivrige etter å kjøre ned igjen serpentinene etter målgang.

 

Her er noen bilder fra Trollstigen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *