Skåla Opp 2012: Et av årets store høydepunkt

Jeg var som forventet ikke i slag, men alt annet var helt strålende i går på Skåla Opp! Det er jo Norges råeste motbakkeløp.

Det er ikke uvanlig å droppe ut av konkurranser eller å unnlate å melde seg på, hvis man ikke er i toppslag. Men motbakkeløping er jo så mye mer enn resultater.

Ute av form, ute i naturen

Det viktigste er jo tross alt å delta, og takle utfordringen. Det er som Jonathan Wyatt sa på Kick Off for Skåla opp dagen før løpet, at på toppen er alle like slitne. Og alle får noe av den samme naturlopplevelsen på vei opp og ned igjen.

Kick-off for Skåla Opp i Loensalen på Hotell Alexendra

Kick-off med Jonathan Wyatt, Tuva Toftdahl Staver, Kristin Marathon Melkevik og Oddvar Brå.

Jeg kan vel si at den første halvdelen av løpet ikke var noen velværetime. Beina føltes som om jeg skulle ha løpt to mil før start. Det strammet i brystet og jeg hadde astmalignende pust. Det fungerte såpass dårlig at tanken på å bryte kom naturlig etter Sjingla på 3,3 km. Så jeg tok en liten vurdering på det. Jeg kom frem til at å fullføre ikke var viktig, men jeg ønsket å komme til toppen og få den opplevelsen!

Så da ble det til at jeg fortsatte. På tidligere løp har jeg prestert dårlig i høyden. Derfor ble jeg overrasket over at det faktisk fungerte bedre på den andre halvdelen av løpet. Det er tydelig at den høydeeksponeringen som tilsynelatende har satt meg ut av form, har hatt en positiv virkning også.

En spennende trasé

Skåla Opp er jo det mest ekstreme motbakkeløpet i Norge. Løpet har 1820 høydemeter som skal forseres over 8,2 km med 2,5 kilos sekk. Løypa er variert, med grus- og traktorvei i starten, deretter sti, trapper (av varierende kvalitet), steinur og noe “fjellklatring” også. Stigningen fra Tjugen opp til Skålatårnet er den sammenhengende motbakken i Norge med flest høydemeter. Start er på 28 moh og målgang på 1848 moh.

Skåla ved Loen

Målgang er på den høyeste toppen, litt til venstre i bildet

Ned igjen mot Skålavatnet kunne vi skli på snøen ved siden av løypa – der var det noen morsomme scener med folk som kom i stor fart på rumpa! Selv fikk jeg flere ganger ufrivillig stor fart på den glatte jakka da jeg brukte skoa som slalomski ned bakken. Snøen ser du på bildet over (den ser ut som et 8-tall).

Nå dagen derpå kjenner jeg at jeg har fått energi. Naturen er så flott at man får energi av å være der!

Resultater

Jeg brukte 1:46:45 og kom på 203.-plass av 552 menn i konkurranseklassa som fullførte løpet. Einar var også med, og han klokket inn på 1:27:35, som holdt til 33.-plass i løpet. Einar hadde 21. beste tid på den siste og bratteste delen av løpet – ikke verst for en som har trent i småbakkene på Hamar!

Anders Johansen står og ser opp mot Skåla

Her står jeg og lengter tilbake til toppen etter løpet...

Passer for de fleste mosjonister

De fleste deltakerne stiller i trimklassa uten tidtaking. Skåla Opp er absolutt et arrangement for den store massen. Mange tar løpet som en fin og rolig gåtur der man er tilskuer når konkurranseklassa kommer. Trimklassa starter nemlig kl. 7-9 og konkurranseklassa starter kl. 10.