Oljeberget 16: Jeg fittekjører Pasientreiser (PR3)

PASIENTREISERS JULEKALENDER – DAG 3

Når jeg sier at refusjon for pasientreiser bør utbetales automatisk, så har Pasientreiser en innvending eller to. Og da snakker jeg ikke på at de kommer drassende med Datatilsynet.

Men de tenker for eksempel på at det kan bli unøyaktigheter i utbetalingene… da!

Det kan for eksempel skje at en pasient har reist en kortere distanse enn antatt, fordi vedkommende ikke har reist hjemmefra, til behandling. Hvis du forstår?

Det kan inntreffe en del uhell, som for eksempel skyldes at pasienten glemmer å si ifra om at det var et avvik fra den vanlige distansen til behandlingsstedet.

Du skjønner det… at når man har et system som går mest mulig automatisk, så blir systemet litt unøyaktig. Man kan riktignok bygge inn mest mulig presisjon ved å sørge for at visse pasientgrupper for mer utbetalt enn andre.

Men likevel kan det bli litt upresist! Okay?

Pasientreiser sin presisjon!

Når vi først er inne på dette, så kan vi jo snakke litt på det. Altså på Pasientreiser sin presisjon.

Den 1. oktober 2016, så iverksatte Pasientreiser en rekke endringer som gjorde at pensjonister sluttet å søke!

Man gikk inn og sørget for at pasienter sluttet å søke. Dette gjorde man gjennom to ulike tiltak. For det første innførte man elektronisk søknad. Altså søknad på nettet! For det andre endret man på papirskjemaet, slik at det ble ubrukelig for de eldre!

Og jeg tuller ikke! Papirskjemaet ble ubrukelig for de svaksynte! I tillegg hadde til og med vi saksbehandlere problemer med å skjønne det nye papirskjemaet, og vi ba faktisk ledelsen om opplæring i det nye skjemaet!

For øvrig ble vi nektet opplæring i det nye papirskjemaet. Bare så det er sagt. Men der har du ledelsen hos Pasientreiser. Alt er en maktkamp for ledelsen hos Pasientreiser. Hvis de ansatte ber om noe, så blir det et poeng for ledelsen å avslå!

Dette med å avslå, det faller seg veldig naturlig hos Pasientreiser! Det er en slags ryggmargsrefleks i hele organisasjonen!

🙂

Hvor var jeg hen, forresten? Glemte nesten hva jeg snakket på jeg nå!

For ordens skyld så ønsket de ansatte opplæring i plenum. Ledelsen sa at det fikk de ikke. De kunne eventuelt spørre enkeltvis, hvis det var noe med skjemaet de lurte på!

Du kan si at ledelsen dermed overfor de ansatte avviste at det var noe galt med skjemaet, siden de mente at det ikke var noe behov for en gjennomgang i plenum!

Uansett. Der har du ledelsen hos Pasientreiser! Samma det!

De tar alt personlig. All kritikk av Pasientreiser tar lederne personlig. Derfor hater de alle former for varsling!

Questions?

Jeg driver nå bare og avsporer litt, hvis det er greit? Eller er det bare Pasientreiser som har lov til å avspore, og partiprestene og så videre?

Jeg sier det. At pensjonistene sluttet å søke etter den 1. oktober 2016! Dette skyldtes for eksempel at de er svaksynte! Dette skyldtes for eksempel at de har datavegring! Dette skyldtes for eksempel at hele papirskjemaet ble uoversiktlig og uforståelig!

Jeg kan godt gjenta dette. Pensjonistene sluttet å søke!

Bare for å illustrere dette, så var det slik at når jeg innvilget buss før denne endringen, så måtte jeg sjekke om pasienten var pensjonist. For da skulle det innvilges honnørbillett.

Ikke sant?

Men etter den 1. oktober 2016, så slapp jeg å sjekke om pasienten var pensjonist. Jeg endret rett og slett rutinen min! Det jeg gjorde var å innvilge buss etter vanlig billett, og så bare dobbeltsjekket jeg helt til slutt før jeg fattet vedtak, at pasienten ikke var pensjonist.

Jeg gadd altså ikke å sjekke om pasienten var pensjonist. For det var så og si ingen pensjonister som søkte lenger!

Jeg har spurt internt et par ganger om de har noe statistikk på dette, men har fått til svar at det ikke finnes. Så jeg vet ikke den konkrete nedgangen. Men det var mildt sagt dramatisk!

Og man går da inn med kirurgisk presisjon og fratar minstepensjonister retten til å få reiserefusjon! De som har minst fra før, får ingen refusjon!

De som trenger refusjon mer enn noen andre… whatever!

Her ser du hva Pasientreiser og stortingsprestene mener om presisjon! Og her ser du hva de mener om LIKEBEHANDLING!

Likebehandling, likebehandling og likebehandling!

Når Pasientreiser skal prøve å begrunne hvorfor de gjør ting, så går det mye i LIKEBEHANDLING.

Jeg kan da kort skyte inn at hvis man ønsker likebehandling, så må vel det beste være at refusjonen utbetales automatisk! For da avhenger ikke støtten av om man vet hvilke rettigheter man har, om man har tid og evner til å søke og så videre!

Poenget er da at LIKEBEHANDLING, det er bare et mantra som Pasientreiser bruker.

Likebehandling er en løgn!

Alt man holder på med innen Pasientreiser handler om forskjellsbehandling. Enkelte pasienter får dekket ekstrautgifter til bil, andre får ikke det. Enkelte har frikort, andre har ikke det. Enkelte har husket på å dokumentere bussbilletten, andre har ikke det. Mange får rett og slett mangelfull dokumentasjon fra behandler, dokumentasjon som avslås blankt av Pasientreiser.

Det er tusen ulike ting som fører til at pasienter får ulik utbetaling!

Mange vet ikke en gang at de kan søke om refusjon! Bare for å ta med det også!

Dagens system er alt annet enn likebehandling!

Når sant skal sies

Når sant skal sies, bare for å gjenta overskriften, så… handler pasientreiser om forskjellsbehandling.

De som trenger refusjon, de bør få det. Andre som har god råd, de kan betale selv!

Og de som ikke klarer seg på egen hånd, de som må ha ledsager, de må få mer.

Så det handler om forskjellsbehandling. Ikke om likebehandling. Men når Pasientreiser åpner horefitta si og sier noe, så er det ordet LIKEBEHANDLING som triller ut mellom kjønnsleppene!

Presisjon?

Dette med at folk skal få nøyaktig det de har krav på, det driter man i i dag. Bare for å ta ett eksempel, så mottar ofte pasientene dokumentasjon fra behandler som ikke er god nok.

Pasientene tror at de har fått dokumentert et behov for bil og ledsager. Men behandleren har ikke brukt de rette ordene!

Refusjon av pasientreiser er alt annet enn presist. Det handler om en rekke tilfeldigheter. Det handler om hvorvidt du har god nok helse og nok overskudd, og så videre.

Det er en lang rekke ulike faktorer, som påvirker om du i det hele tatt søker og hvor mye du får.

LIKEBEHANDLING? NEI!

Dagens system er så fjernt fra likebehandling som man kan komme.

Er du forresten svaksynt? Synd for deg!

Stakkars pasienter, sier jeg! Alle behandles likt! Og søknadsfristen er 6 måneder!

Det er enda en måte å forskjellsbehandle på, og å frata visse pasienter rettighetene på!

Fristen har gått ut!

Hvis du på noen måte er uenig i det jeg sier her, så kan jeg bare informere om at søknadsfristen nå har gått ut! Og det betyr at klagefristen også har gått ut!

For du må jo søke for å kunne klage!

Nei. Dette med frister, det blir fort veldig komplisert! Det er lett å misforstå!

Du har faktisk 3 år på deg til å ettersende dokumentasjon! Wow! 3 år?????

Ja. Og da er det det du husker, ikke sant? 3 år!

Og klagefristen? Det står på internett på helsenorge.no at fristen er 4 uker. Men det er noe man oppgir for at du skal tro at klagefristen har gått ut, når det har gått 4 uker.

I virkeligheten er klagefristen faktisk på 3 år. I kid you not!

Klagefristen som oppgis på internett er løgn! Og da er det at Pasientreiser kommer på banen og snakker på likebehandling!

Man lyver i hvert fall til alle! 🙂

Og poenget er… ?

Jeg vet ikke opp ned på noen ting lenger, jeg! For klagefristen er 4 uker, men så er den egentlig 3 år. Og så kan du ettersende dokumentasjon i 3 år. Men så er søknadsfristen bare 6 måneder!

Wow!

Alle disse fristene er jo bare måter å trakassere deg på. Før du vet ordet av det vet du ikke opp eller ned på noen verdens ting… særlig hvis du har dårlig helse og ikke er helt ved dine fulle fem!

Til informasjon så var søknadsfristen tidligere 3 år. Så ble den 6 måneder. Så ble den 3 år igjen. Og så 6 måneder!

Dette høres sikkert ut som tull. Men det er helt sant. Opprinnelig hadde Nav ansvar for pasientreiser. Da var det 3 års søknadsfrist. Så tok Pasientreiser over. Da ble fristen redusert til 6 måneder. Men så glemte visst stortingsprestene å inkludere søknadsfristen i loven eller noe – mulig det var i 2011.

Og da ble visst nok fristen 3 år igjen, fordi ingen søknadsfrist var oppgitt i loven. Men så ble dette ordnet, og fristen ble igjen 6 måneder.

For ordens skyld

Nå kaller man det jo ikke søknadsfrist. Det heter foreldelsesfrist. Og da menes det ikke foreldelse på klagen, men på den søknaden du ikke har sendt ennå.

Samma det. Poenget er i hvert fall at du har en søknadsfrist, en foreldelsesfrist… ikke så lett for pasienter å skille de ulike tingene. Og så har du klagefrist, men da må du ha søkt for å kunne klage, hvis du forstår?

Og disse fristene kan være alt fra 4 uker til 3 år, men ingen av dem er 4 uker. Det er bare noe man lyver om for å frata pasientene rettighetene sine!

Totalt sett, så er dette med frister veldig enkelt! Like enkelt som alt annet innen pasientreiser!

Bare en liten ting til

Bare for å få tatt med dette også, så er det slik at saksbehandlerne hos Pasientreiser ikke foretar medisinske vurderinger. Det er derfor behandleren eller fastlegen må dokumentere alt i huet og ræva!

Men. Det finnes et unntak. Uansett hva behandleren din måtte mene om at du av helsemessige grunner ikke fikk søkt innen den såkalte foreldelsesfristen, som er det samme som søknadsfristen, så betyr ikke det en jævla dritt! For da har plutselig saksbehandleren hos Pasientreiser blitt ekspert på din helse!

I kid you not!

Og poenger er da at i et slikt system, hvor ingenting er konsekvent, så er det veldig lett for en syk person å bli forvirret… for ikke å si helt sinnssyk!

For ingenting er gjennomført!

LIKEBEHANDLING?

Pasientreiser elsker jo å snakke på likebehandling. Så vi kan godt snakke litt til på akkurat det!

Hva med de stakkars pasientene som ikke takler det å måtte forholde seg til ting som blir komplisert? Skal ikke de likebehandles?

Ja. Men man har jo lagd et system som totalt diskriminerer dem!

Ja, men det er da ikke alle folk som mestrer skjemaer og søknadfrister og foreldelsesfrister og slikt!

Selv er jeg kunstner, og normalt så forholder ikke jeg meg til økonomi, skjemaer eller noe slikt! Jeg nekter å fylle ut skjemaer! Tuller du? Jeg nekter!

Enkelte personer har av ulike grunner dårligere forutsetninger enn andre til å mestre et helvetes til bedritent møkkabyråkrati!

Bare glem det!

Innen pasientreiser finnes det ingen likebehandling! Den eneste måten å oppnå likebehandling på er å AUTOMATISK UTBETALE REFUSJONEN, UTEN AT PASIENTEN MÅ SØKE I DET HELE TATT!

Jeg gir meg ikke så lett, nei! Dette med at pasientene må søke, det skal jeg spikre fast til leveren på de forpulte menneskehaterne som sitter på stortinget og finpusser på lovene og forskriftene sine!

DET er ikke likebehandlling. DET AT PASIENTENE MÅ SØKE, DET er ikke likebehandling!

Og du kan legge merke til at når partiprestene skal forbedre og forenkle, slik de gjorde den 1. oktober 2016, så gikk de i virkeligheten inn og fratok pensjonistene rettighetene sine!

OG HVOR VAR MEDIENE DA? HVOR VAR NORSKE MØKKAFITTEMEDIER HEN DA?

🙂

Jeg behøvde ikke å sjekke om søkeren var pensjonist, for ingen pensjonister søkte etter den 1. oktober! I kid you not!

Og da kan disse møkkafittene på stortinget informere om at det skjemaet har blitt fikset på nå. Man har klart å endre litt på det bedritne skjemaet som hadde til hensikt å frata minstepensjonistene rettighetene sine!

Det funket som faen! Man klarte å trakassere og krenke de eldre!

Det drittpapirskjemaet som var altfor komplisert og uoversiktlig, som kom med lovendringen den 1. oktober 2016, det funket som fitta!

Å ja da! Nå blir det enklere å søke om refusjon for pasientreiser! My ass!

Hele systemet er søppel. Og det er så komplisert, og de som jobber med dette er så inkompetente, at det ikke er mulig å forbedre det!

Regelverket og hele pakka er så komplisert at det uansett er bare dritten! Du kan ikke snakke på å forbedre noe slikt, ved å finpusse på det!

Stortingsprestene lyver altså. Pasientreiser lyver altså.

Og det er de vant til å gjøre. De er vant til å lyve for å frata pasientene rettighetene. Jeg minner om at dette står på helsenorge.no nå:

«Hvis du ønsker å klage på et vedtak, må klagen sendes skriftlig og senest innen fire uker etter at du mottok vedtaket.»

Her er et utklipp fra nettsiden:

Da forstår du vel hvorfor man sier 4 uker? Det er fordi at du skal tro at klagefristen har utløpt, når det har gått 4 uker.

I virkeligheten er klagefristen 3 år. Man hater bare klager, that’s all!

Oppsummering

Jeg vet ikke om ting blir noe klarere hvis jeg oppsummerer. Men ting har ofte hatt en frist på 3 år. Men akkurat nå er foreldelsesfristen, altså søknadsfristen, 6 måneder.

Og da er det dessverre ikke legen som avgjør om du har vært ute av stand rent helsemessig… til å søke innen fristen. Til syvende og sist er det en saksbehandler som ikke kjenner deg og din helse i det hele tatt, som avgjør det!

I verste fall må legen din bruke tid på å slåss litt frem og tilbake med Pasientreiser, for å klare å hamre igjennom en lengre frist for deg! En lengre frist enn 6 måneder.

Og hvorfor fristen er på 6 måneder, utover at man ønsker å frata folk rettighetene sine med en kort frist? Ikke vet jeg!

Før var som sagt foreldelsesfristen på 3 år. Ikke så lett å forstå seg på ting!

Og på denne måten får man et demokrati hvor folk i så stor grad er fremmedgjort og passivisert at de som styrer landet kan slippe unna med hva som helst. For i enhver sammenheng, så slipper de unna med hva som helst. Og ingenting henger på grep, uansett!

Et samfunn uten standarder

Man får på den måten jeg har beskrevet her et samfunn uten standarder. Et samfunn hvor velgerne er apatiske, fremmedgjort og ukritiske!

Folk resignerer. Det blir rett og slett for mye!

Ja. Til og med for oss som er friske, så blir det fort for mye. Det er derfor folk ikke liker å fordype seg i all den dritten og urettferdigheten og faenskapen som er i dette drittsamfunnet!

Det kan fort bli for mye! Og det er nettopp det stortingsprestene ønsker. At det skal bli for mye!

De ønsker at man skal resignere og akseptere at ting er slik de er. Og da kan de fortsette med faenskapen sin.

Da kan de eskalere faenskapen sin!

Da runder vi av!

Jeg mista nesten vettet selv av å skrive om alle disse fristene! Fy faen!

Det er 20 forskjellige frister, og ikke alle frister oppgis korrekt, heller! Og du kan søke elektronisk og på papir. Men hvis du søker elektronisk må du velge riktig «skjema». For da er det to ulike skjemaer å velge mellom. Og hvis du begynner å fylle ut feil skjema, så må du gå helt tilbake til start… og så videre!

Det er i det hele tatt helt umulig, særlig for visse pasienter, å søke om reiserefusjon!

Dagens system forskjellsbehandler visse pasienter ned i grava! Og det hele koker ned til at refusjonen ikke utbetales automatisk basert på oppmøte.

Den eneste måten å oppnå både likebehandling og presisjon på er å utbetale pengene automatisk!

Og jeg har nå fittekjørt stortingsprestene og Pasientreiser og norske medier. Så da tar jeg kvelden fra min kant.

Jeg runder av.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *