Test av landeveissykkel: Cannondale SuperSix SRAM Red

Jeg vurderer å bytte ut min gode, gamle stålsykkel av typen DBS Professionale med en moderne landeveissykkel av karbon. Jeg ble derfor svært begeistret da jeg fikk låne en demosykkel fra Cannondale, nærmere bestemt en SuperSix SRAM Red.

Etter at jeg begynte å sykle igjen for noen år siden, har jeg etter hvert blitt lei av den myke stålramma som gir etter i de bratte bakkene fra Mesnali til Sjusjøen. Det begeret er nå fullt, og jeg har innsett behovet for en oppgradering av utstyret.

En villhest i motbakker

Det første jeg ønsket å teste med SuperSix’n var derfor motbakker. Jeg trådde til slik som jeg pleier på stålholken, og sykkelen bykset av sted. Faktisk steilet den, og jeg fikk inntrykk av at jeg fikk igjen mer kraft enn jeg la i pedalene. Vridningsstiv ramme,  ja. Den overdimensjonerte kranken hadde sikkert litt å si.

Akselerasjon

Å spurte er selvsagt noe annet med en slik sykkel. Mange som har kjøpt denne sykkelen rapporterer at den er utrolig rask i en spurt, også sammenlignet med andre karbon-sykler. Jeg har lite grunnlag for å sammenligne med andre karbon-sykler, men ja. Rammen gir en bra respons i spurt og fartspådrag.

Langtur

Det er jo meningsløst å sammenligne med en gammel stålsykkel. Dette blir jo en ny verden. Sykkelen er rask, og jeg var positivt overrasket over hjulsettet Mavic Ksyrium Elite. Det virket å være ganske aerodynamisk. Uten vekt på hjulet trillet det faktisk dårligere enn Mavic Aksium Race, som jeg har på stålholken. Men sittende på sykkelen, så vant faktisk Ksyrium Elite rulletesten.

Det er viktig å snyte seg når man er ute og sykler...

Problemet med å sykle rolige langturer på SuperSix’n må vel være at innen man har syklet 1 time, så har man bygd opp så mye overskudd at man ikke vet hvor man skal gjøre av det.

Treningseffekt

Jeg vil nok si at man får trent bedre på en så god sykkel. Særlig når man sammenligner med en DBS Professionale… :-) … så er jo forskjellen påtakelig. Man kan trene tråteknikk bedre. Det funker bedre å trene intervaller. Dette skyldes i stor grad at man lettere merker effekten av det man gjør på sykkelen, fordi kraftoverføringen er så god.

Hvor mye raskere enn stålholken?

Jeg har ikke fått utført noen god test på akkurat hvor mye raskere Cannondale SuperSix er enn en gammel DBS Professionale. Jeg vil vel tippe 2-4 km/t raskere, delvis på grunn av at hjulsettet var bedre. SuperSix’n er også mer enn 3 kilo lettere.

Carbon for alle penga!

Her blir det carbon for alle penga! Jeg kommer til å gå for en sykkel som har både karbonet og keramikken i orden. Ikke akkurat en SuperSix Evo Ultimate, men en SuperSix-modell med litt oppgradert hjulsett blir det nok.

Les også:

Jeg har bestilt en Cannondale SuperSix Evo

Legg igjen en kommentar